درمان زود هنگام با داروی آباتاسپت پیشرفت دیابت نوع 1 را به تأخیر می اندازد

محققین آمریکایی نشان دادند که درمان به موقع و زود هنگام با داروی abataceptکه در حال حاضر برای درمان آرتریت بکار می رود می تواند پیشرفت بیماری دیابت نوع 1 را به تأخیر اندازد. بودجه ی این کار تحقیقاتی توسط مرکز تحقیقات دیابت جوانان یا JDRFتأمین گردید. این تحقیقات نشان داد بین  بیماریهای مختلف اتوایمیون نظیر دیابت نوع 1 و آرتریت  روماتوئید  وجوه اشتراک زیادی وجود دارد. دیابت نوع 1 زمانی اتفاق می افتد که سلولهای  بتا در بدن (سلولهای پانکراس که مسئول تولید انسولین هستند) بوسیله ی سیستم ایمنی تخریب شود. این تخریب به دلیل تشخیص اشتباه  سلولهای Tسیستم ایمنی اتفاق می افتد. این سلولهای اشتباهاً سلولهای بتا را سلولهای بیگانه تلقی کرده و به آنها حمله می کنند. درمطالعه  قبلی که بودجه ی آن توسط JDRFتأمین شده است  نشان داد که مصرف آباتاسپت سبب کاهش  تخریب سلولهای بتا درافرادی که اخیراً بیماری دیابت نوع 1 در آنها  تشخیص داده شده است، می گردد. بنظر میرسد آباتاسپت سلولهای Tرا قبل از تخریب سلولهای  بتا متوقف می کند.

 دکتر TihamerOrbanاز مرکز دیابت جاسلین در بوستون می گوید: فواید استفاده از آباتاسپت تا یکسال پس از توقف مصرف دارو ادامه دارد. درافرادی که از داروی آباتاسپت استفاده می کردند مقدار هموگلوبین  A1Cکمتر شده و مقدار  پپتید Cافزایش می یابد (پپتید Cنشانه ی خوبی از تولید انسولین است) هر چه مقدار پپتید  cبیشتر باشد نشاندهنده ی  تولید انسولین بیشتری است. هموگلوبین A1Cو مقدار پپتیدCنمایانگر مقدار قند خون درمدت زمان طولانی هستند.

به گفته ی دکتر Orbanاین نتایج بیانگر آن است که استفاده از abataceptدرمراحل  اولیه ی بیماری دیابت نوع 1 می تواند سیر طبیعی پیشرفت بیماری را تغییر دهد (از نظر زمانی آنرا به تأخیر اندازد). دانشمندان  پیشنهاد می کنند  که شروع درمان کوتاه مدت با abataceptبلافاصله پس از تشخیص نه تنها  می تواندسبب بهبود کنترل قندخون شود بلکه می تواند خطر بروز عوارض بیماری نظیر مشکلات  بینایی وکاهش عملکرد کلیه ها درمراحل  بعدی را  کاهش دهد.

دکتر Orbanامیدوار است تحقیق بروی abataceptرا به منظور بررسی توان این دارو در بهبود کیفیت زندگی و کند نمودن پیشرفت بیماری، ادامه دهد. تحقیقات بیشتری برای درک مکانیزم دقیق عملکرد  آباتاسپت درجلوگیری از تخریب سلولهای  بتا باید انجام گیرد.

 سارا جانسون مدیر سیاست گذاری و ارتباطات JDRFمی گوید: این مطالعه ی جالب، بر اهمیت تحقیقات  بیماری خود ایمنی درباره ی دیابت نوع 1 تاکید می کند، ما مشتاقانه منتظر نتایج تحقیقات  بعدی دکتر  اوربان در این زمینه هستیم، مرکز JDRFبه تأمین  بودجه ی این تحقیقات  و تعدادی از تحقیقات  دیگر بروی درمان سیستم ایمنی بدن  به عنوان  بخشی از هدف ما برای  درمان و جلوگیری ازدیابت نوع  1 ادامه خواهد داد. نتایج این تحقیق در مجله ی  Diabetes Careمنتشر گردید.

منبع:www.jdrf.org.uk/news/latest-news

سرپرست مترجمین: ماندانا فرخی نیا